Przyszedł wreszcie czas na Kalendarz Majów. Koniec świata odwołano, więc bez strachu sięgneliśmy po bożonarodzeniowy prezent. Ponieważ brat Asi rozegrał już parę gier – poszło dość łatwo. A oto co na świeżo po dzisiejszej grze mogę napisać:
Starożytna cywilizacja Majów była znana ze swej unikalnej sztuki, bogatej architektury, wysoko rozwiniętej wiedzy matematycznej oraz zaawansowanej znajomości świata widzialnego. Życie cywilizacji obracało się wokół tajemniczego kalendarza Tzolk’in przedstawiającego 260-dniowy cykl powiązany z ruchem planet. To dzięki niemu Majowie wiedzieli, kiedy przypada najlepszy czas na sadzenie roślin, odprawianie ceremonii, czy wznoszenie monumentów.
Sercem gry jest mechanizm zębatkowy, w którego centrum znajduje się tytułowy kalendarz sterujący obrotem pięciu kół akcji. Planując działania musimy zatem brać pod uwagę stale zmieniającą się sytuację na pięknie wykonanej planszy.
Koło akcji PLANQUE kręci się wokół 7-polowej dżungli oferującej nam drewno i przede wszystkim kukurydzę. Kukurydza jest elementem płatniczym i żywieniowym.
Koło akcji YAXCHILAN oferuje różne wartościowe dobra takie jak, drzewo, kamień, złoto i kryształowe czaszki. Wokół koła znajduje się 8 pól pozwalających na pozystkanie tych dóbr.
Koło akcji TIKAL jest sercem architektonicznego i technologicznego rozwoju imperium. Akcje na tym polu umożliwiają wznoszenie budowli i różnych dziedzin życia za cenę określonych surowców, które można pozyskać w YAXCHILAN.
Koło akcji UXMAL odpowiedzialne jest za handel. Gracz może dokonywać inwestycji na rynku lub składać ofiary bogom. Wykorzystuje do tych celów przeważnie kukurydzę.
CHICHEN ITZA jest świętym miejscem Majów. Tu ofiaruje się kryształowe czaszki (z YAXCHILAN). Dzięki nim zyskujemy łaskę i przychylność bogów przesuwając swoje znaczniki w trzech świątyniach.
Wyborów nie jest łatwo dokonać bo zależności jest wiele, czasu mało i wszystko od razu by się przydało. Na starcie mamy trzech robotników. W swojej turze możemy albo wysłać ich (jednego lub kilku) do pracy na kołach akcji uiszczając opłatę albo zdjać ich (dowolną ilość) i wykonać odpowiednie akcje. Warto obserwować co dzieje się dookoła kół i w odpowiednim czasie zabrać robotników by zyskać dużo bardziej wartościową akcję. Po wkonaniu akcji przez wszystkich graczy, przesuwa się koło kalendarza o jeden dzień. Ponieważ wszystkie koła zazębiają się, zmieni się pozycja postawionych na nich robotników. W związku z tym bardzo ważna jest umiejętność obserwacji i przewidywania.
Gra kończy się wraz z wykonaniem jednego pełnego obrotu kalendarza (centralnego koła); 26 dni. W tym czasie przypadają cztery dni karmienia robotników. Należy zadbać o odpowiednią ilość kukurydzy.
Dosć obszerna instrukcja opisuje dokładnie wszystkie elementy gry, planszy. Jest tego sporo i po dwóch grach mogę śmiało powiedzeć, że głowa powinna być trzeźwa 😀
Ponieważ gra oferuje wiele dróg i możliwości zwycięstwa, zdecydowanie mogę powiedzieć, że szybko się nie znudzi.
Zawartość pudełka:
- plansza główna składająca się z 4 części
- 6 kół zębatych różnej wielkości
- 1 arkusz z naklejkami
- 6 plastikowych zatrzasków
- 24 robotników w 4 kolorach (po 6 na gracza)
- 28 okrągłych znaczników w 4 kolorach (po 7 na gracza)
- 4 znaczniki punktacji w 4 kolorach (po 1 na gracza)
- 65 drewnianych kostek symbolizujących surowce (drewno, kamień, złoto)
- 13 kryształowych czaszek wykonanych z plastiku
- 65 żetonów kukurydzy o wartościach 1 (kosza) i 5 (koszy)
- 28 żetonów Urodzaju (16 żetonów Zbioru Kukurydzy i 12 żetonów Wycinki Drzew)
- 21 płytek Dóbr Początkowych
- 13 monumentów
- 32 budynki podzielone na 2 epoki
- 4 dwustronne plansze graczy w 4 kolorach
- 1 znacznik Pierwszego Gracza
- 1 instrukcja
- liczba graczy: 2-4
- wiek graczy: od 12 lat (bo dużo kombinowania, przeliczania)
- czas gry: 60-90 minut
Gra jest bardzo solidna, godna uwagi i wypasiona (cokolwiek to ma znaczyć). Jest pięknie wydana, nie nudzi się oraz zmusza do pozytywnego kombinowania i myślenia. Naprawdę ciekawy tytuł.
Wydawca: Rebel.pl