Jesteśmy na etapie nauki tabliczki mnożenia. Szukając różnych sposobów, trafiłem na niesamowity system (podobno) japoński. Tego nie znałem.

Natalka oczywiście uczy się w zakresie 1-100, więc w tej chwili system jest nieprzydatny ale w przyszłości może przyda się do obliczeń większych liczb. Chociaż w dobie komputerów, kalkulatorów… nikomu chyba nie są już potrzebne obliczenia analogowe (czytaj ręczne).

Poniższy obrazek prezentuje sposób obliczenia liczb dwucyfrowych.

mnożenie

W przykładzie mnożymy 12×13. Poziomymi liniami oznaczamy 12. Ilość linii górnych odpowiada dziesiątkom. Ilość linii poziomych – jednościom. W ten sam sposób oznacza się drugą liczbę zaznaczając liniami pionowymi. W ten sposób powstają przecięcia, dzięki którym możemy poznać wynik.

Zapis wykonujemy sumując przecięcia w odpowiedniej kolejności. a, b+b, c. W tym przypadku mamy jedno przecięcie przy „a”, „b” to już suma przecięć 3+2, „c” to 6 przecięć. Powstaje nam wynik mnożenia = 156. Proste, prawda?

W drugim przykładzie rozrysowujemy w analogiczny sposób. Jednak ilość przecięć dla „c” jest liczbą dwucyfrową. Nic trudnego. Zabieramy cyfrę (odpowiedzialną za dziesiątki) dodając do jedności „b”. Sumujemy „b”, „b” i przeniesioną cyfrę dziesiątek z „c”. I tyle. 🙂

Print Friendly, PDF & Email